tirsdag den 20. marts 2012

Hårdhændet "barbering" af rose...

Her i det nordjyske er det endnu for koldt til beskæring af de udendørs roser. I mit drivhus har jeg dog en opstammet rose, som jeg sidste år erhvervede mig for den beskedne sum af 10 kr. Den var lidt 'forpjusket' ved anskaffelsen, men efter lidt pasning og pleje blev den rigtigt flot.
I dag har jeg så, selvom jeg næsten ikke kunne få mig til det,  beskåret den kraftigt for, at hjælpe de mange nye skud på vej...


Masser af smukke gammelrosa blomster...

Lidt "medtaget" - men forhåbentlig bliver den lige så fin som sidste år...

En hel spandfuld afklip...

Klippet lidt stiklinger og sat i fugtig spagnum. Så må vi se om der kommer liv i dem...

6 kommentarer:

  1. Den kan jeg sandelig godt forstå at du værner om, den er rigtig fin :o)

    SvarSlet
  2. Jeg har også beskåret 2 roser, som har overvintret i drivhuset, og lavet stiklinger af dem. De blev lavet ca 1. marts og ser indtil videre fine ud.

    SvarSlet
  3. Den er megt yndig den rose. Er det sådan man formerer roser? Det har jeg nemlig aldrig prøvet før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Jeg har ingen som helst erfaring med stiklingeformering af roser. Har dog læst flere artikler om det. Det er første gang jeg prøver det. Det kunne væres sjovt hvis det lykkes.

      Slet
  4. Hvor er den flot - at den kun kostede en tier, gør den kun smukkere!

    SvarSlet
  5. Det er supersjovt at få noget ud af tingene. Jeg har også haft succes med roser i drivhuset, året rundt. Jeg havde en Ingrid Bergman, som nok var købt for billigt, blev ikke til noget i bedet, og en klatrerose (kan ikke huske navnet) havde været udsat for mosegris. De var begge noget sølle i haven, men så tænkte jeg, at det ville gøre dem godt at komme i drivhus, og bingo, flottere Ingrid Bergman og en lyserød klatrerose skal man lede længe efter :-)
    mvh Gunilla

    SvarSlet