torsdag den 25. august 2011

Planter på min ønskeliste...

Der er en række planter, som står højt på min "ønskeliste". Indtil for få dage siden var Prydløg et af ønskerne... men nu har jeg endelig fået købt nogle. 
  • Allium Aflatunense ’Purple Sensation’.
  • Allium sphaerocephalon.




De øvrige ønsker er følgende...

  • Purpur Solhat, Echinacea purpurea 'Green Envy'.


  • Purpur Kongelys, Verbascum 'Phoeniceum'.


  • Anisisop, Agastache 'Black Adder'.


  • Drejeblomst, Physotegenia vir. 'Alba'.


  • Langbladet Ærenspris, Veronica Long 'Blauriesen'.
  • Langbladet Ærenspris, Veronica Long 'Sonja'.





  • Sølvlys, Cemicifuga simplex.
Det gamle navn for Sølvlys (på engelsk 'Bugbane') er Cemicifuga. Botanikernes nye betegnelse er Actaea. Jeg synes at arterne med purpur eller bronzefarvede blade er meget smukke og fascinerende (Actaea simplex Atropurpurea). Bladene kan i selskab med andre planter synes næsten sorte.

  • Actaea simplex 'Brunette'.
  • Actaea simplex 'Hillside Black Beauty'.
  • Actaea simplex 'James Compton'.



  • Bronzeblad, Rodgersia aesculifolia.


  • Hornviol, Viola cornuta 'Molly Sanderson'.


  • Tidselkugle, Echinops ritro (E. bannaticus).


  • Alpe-mandstro, Eryngium alpinum 'James Ivory'.



Der er mængder af planter som jeg gerne vil finde plads til i min have. Det er så svært, at begrænse det, fordi man hele tiden får øjnene op for nye spændende sorter. Formentlig og forhåbenligt en af grundene til, at jeg aldrig bliver færdig med min have...

(Billeder i indlægget er lånt hist og her på diverse plantesider, da de desværre ikke vokser i min have endnu).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar